GMS 2.3 - Struktury

Czwartek, 19 Grudnia 2019, 14:03
Czas czytania 1 minuta, 9 sekund
Zgodne z GM: gms2
Nowy typ danych w GMS 2.3

Struktury to nowy rodzaj typu danych, który pojawił się w GMS 2.3 (obecnie mamy liczby, tekst, niezdefiniowane (undefined), tablice, struktury danych (ds_xxx)).

Struktura to zmienna, która może przetrzymywać więcej zmiennych - do tej pory takie rzeczy, jak np. definicje postaci, itemów itp. trzeba było trzymać w tablicach.

kodmystruct = {
a : 20,
b : "Hello World",
c: function(a) { return 5*a; }
};
Wskazówka:
Można stworzyć pustą strukturę, kodmystruct = {};a potem dodawać do niej wartości w trakcie gry - kodmystruct.something = 5;

Można też tworzyć strukturę w strukturze, a do właściwości każdej z nich odnosimy się tak samo jak do obiektów i instancji - za pomocą znaków kropek.
kodmystruct = {
a : {
b = 5,
}
};

var c = mystruct.a.b;


Aby Usunąć strukturę z pamięci, należy użyć instrukcji delete. GMS sam stara się usuwać takowe, ale nie zawsze robi to od razu, dlatego warto mieć dobry nawyk i po sobie sprzątać (nie tylko w kodzie).
koddelete mystruct;

Jeżeli chcemy wykorzystywać taką samą strukturę do przetrzymywania różnych danych, ale nie wiemy kiedy będziemy ją potrzebowali, można skorzystać z funkcji definiującej, jak np.:
kod
function define_my_struct(a,b,c) {
return {
aaa: a,
bbb: b,
ccc: c*5,
ddd: [1, 2, 3, 4]
};
}
Komentarze (łącznie 3):
Chell (śro., 01 Sty. 20, 09:27)
#1

na pewno static tak działa? strasznie to kontrintuicyjne, w każdym innym języku to keyword metody która nie odwołuje się do instancji obiektu, a tu powołujesz się na x i y

gnysek (Pon., 06 Sty. 20, 22:45)
#2

Skopiowane z dokumentacji GMa. Bo o ile samych ficzerów nie dają, tak czasem w plikach HTML przypadkiem dają nowe funkcje opisane w zipie :P Ale też mi to trochę jeszcze dziwnie pachnie, tak samo z constructor - przy dziedziczeniu dziwnie to wygląda, jakby nie ta kolejność.

gnysek (Pią., 31 Sty. 20, 16:39)
#3

Przeniosłem te rzeczy o funkcjach do osobnego artykułu, bo trochę nowych danych doszło i funkcje to będą bardziej klasy. gmclan.org/index.php?czytajart=85

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.0.137 • 2024.4.0.168
wydana  3 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 201 dni temu
Beta
2024.400.0.556 • 2024.400.0.571
wydana  5 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 Wojo
(~ostatnie 15 minut)
Discord
50 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, s..., Alice, DungeonFairy🧚, Carl-bot, Voytec, Jamabaiz (Matrix_), Draczeq, Grela, Wielki Druid, b..., 21Lancz, Kowu, Kuzyn, Filyps, fervi, Jayu, Sevitaus, Kalor, r..., antek, LadyLush, Cysior, Chell, MKP (GEM), Moldis, Arrekin, MagnusArias, Dyno, Korodzik, Morro, ZYGZAK, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Miłosz, LeD, Ulti, m..., Tidżi, Mtax, Danieo, HappyOrange, l..., moeglich, Nikas, Krzysiek1250, Shockah, Cosplyfanka, 🧁Cupcake🧁, TobiasM (Morgo), xVANiLL
Shoutbox
I am Lord (16:29, 05.05.24)
Czaję
gnysek (13:38, 04.05.24)
Nie wbudowują tego przez warunki licencyjne. Ale kto wie, może jako prefab zobaczymy to już w kolejnym wydaniu, bo wtedy prefaby mają zostać dodane.
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
I am Lord (17:56, 30.04.24)
funkcje z fmod są już?
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?